Friday, March 23, 2007

Svalbard

Longyearbyen by night

En av årets mest geniale turer og rykker glatt opp på topp 3 lista over beste destinasjoner så langt i livet. Har nettopp kommet hjem og er fortsatt i kuldegrader modus og har enda ikke klargjort kroppen for vår. Legger ved noen bilder og kommentarer fra de forskjellige aktivitetene. Trykk på bildene for større versjoner. Takker til alle som hjalp oss på turen og spesiellt Linn og Hans som inviterte oss.




Mars er måneden sola kommer til Svalbard med blåtime hele dagen og som du kan se så har vi jammen sol både i bagrunnen og forgrunnen av bildet! høhø!















Av obligatoriske aktiviteter er bl.a. en scootertur til Barentsburg.


Hvis du noen gang har lurt på hvordan en russisk gruveby ser ut, så er et omtrent akkurat sånn som på bildet under.


Vi kjørte et godt stykke langs havkanten. Ganske kaldt og guffent.




Her er hytta vi bodde i. Langt inni bushen, uten mobil dekning..


Utsikten



Det ble sevfølgelig rom for et par toppturer i disse vanvittige omgivelsene. Her har jeg tatt bilde av meg selv midt i ei bratt renne vi traska opp med feller under skia. Til opplysning så er det is og IKKE snørr jeg har i skjegget.


Vi kom aldri helt på toppen fordi søster`n forfrøs ræva si og vi måtte legge om og kjøre samme veien ned som vi gikk opp. Heldigvis får en si, halvtime etterpå utløste noen et digert skred der vi opprinnelig hadde planlagt å kjøre.



Men kjøre ski med frostskader har aldri vært noe problem.


Da vi kom opp på platået var det rundt mætta kuldegrader og veldig sterk vind, noe vi estimerte til et sted mellom -40 og -60 effektive blå. Her er det eneste bildet jeg rakk å ta før kameraet brøt sammen i den ekstreme kulden. Men veldig fin utsikt da.



Monica forbereder seg til ekspedisjon.


Undertegnede og hans søster.


Over bardisken på ett av våre faste tilholdsteder hadde de et Isbjørn-hjerte på sprit.


Vi var inne i ei is-grotte under isbreen. Her ser du åpningen vi krøp ned i. Resten av bildene er inne fra grotta, kun opplyst av våre hodelykter.







Ja, det er vann, men fullstendig gjennomfrosset.


Søster´n og Monica blir regelrett slukt av en gedigen is-krokodille på vei til et annet sted.







Måtte bare legge ved et lite kose bilde tilslutt. Kommer garantert til å reise hit igjen.

12 Comments:

At 15:10, Blogger Unknown said...

Detta er nesten for fint til å kalles Norge!! Og bildene er dritkule! Kjenner det rykket no grådig i reisefoten nå, SELV OM jeg tør kalle meg foreløpig skiateist.. :P

 
At 16:54, Anonymous Anonymous said...

Takk for at du deler bildene med oss! Mektige greier! For eks. bilde nr.1.
Ras en halv time etter at dere skulle ha vært der.......??
Faster

 
At 18:02, Anonymous Anonymous said...

Får klump i magen av å se bildene....... Jeg skal tilbake så fooort jeg kan!!! En helt fantastisk uke!!! Anbefaler og unner alle på det sterkeste :) :) :)
Anna cecilie

 
At 23:44, Blogger KuleKnut said...

Det heter ikke ras når vi snakker om snø, snø raser ikke, den skreder. Det er jord og stein og sånn som raser. Ja, nei, vi var flere kilometer unna da vi planla ruta, men hadde nok aldri kjørt de utsatte henga under sånne forhold. Det kunne vi selvfølgelig ikke vurdere før vi var litt nærmere, men vi kom aldri så langt. De som utløste skredet kjørte seg forøvrig ut av det og ingen skade skjedd.

 
At 10:08, Anonymous Anonymous said...

Aiaiai!

Dette så jo rimelig knall ut ja! Får bare bekrefta det jeg har trodd om at Svalbard er knall!
I ren misunnelse benytter jeg sjangsen dog til å kverulere litt...: Det er er vel ikke akkurat i "bushen" den hytta lå? (med mindre jeg har misforstått i forhold til øyas vegetasjon)
Bush eller ei, jeg må nok dit en tur ja!

 
At 18:12, Anonymous Anonymous said...

Kaldt.....
flotte bilder synes
Moster - kftl

 
At 20:56, Blogger KuleKnut said...

Greit Cæptn, du skal få den. Syns bare det ble litt pompøst å skrive ødemarka eller ingenmannsland, syns bushen passa mye bedre. Klart, jeg fikk jo det påskrevet med relativt store bokstaver da jeg spurte mannen på skuterutleia om vi hadde forsikringer og hva som evt skjedde hvis jeg feks kræsja i et tre...

 
At 17:03, Anonymous Anonymous said...

Haha!! Stemmer det! Du spurte faktisk om det.... :)store muligheter for å kræsje i ett tre på svalbard...hehe
anna banana

 
At 15:40, Anonymous Anonymous said...

Ok, skred skal bli! :)
Faster

 
At 22:03, Blogger Bottom Buzzer said...

Fy flate så fett! Skulle gitt mye for å oppleve den isgrotta ...

 
At 03:15, Blogger Thomas said...

Så fett!! Må ha vært en temmelig digg tur!!

Kule bilder!

 
At 22:32, Anonymous Anonymous said...

Hei. Jeg fant plutselig en blogg med Svalbard bilder, så den måtte jeg sjekke. Plutselig så jeg Anna på et bilde.. Veldig fine bilder du har tatt! Skjønner godt at du vil tilbake hit. Det er vakkert!
Hilsen Kirsten
ps: hils anna

 

Post a Comment

<< Home